Sökmotoroptimering - MK
15680
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15680,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, förkortas SEO efter det engelska namnet Search Engine Optimazation, handlar om att göra din webbplats mer synlig i Googles sökmotor.

Google är den mest använda sökmotorn i Sverige och även om SEO ofta är lätt att glömma när man talar om marknadsföringsstrategi, är det ett enkelt och billigt sätt att nå ut till kunder. Sätt dig i kundens position och gör ett snabbt sök på dina tre viktigaste ord och sökfraser i Google. Är din webbplats synlig på första sidan? Det är målet. Ju högre din rankning är, desto bättre. Om du inte hittar din webbplats på första sidan, bör du läsa vidare.

 

Sökmotoroptimering må inte förväxlas med sökmarknadsföring. Sökmarknadsföring är betalda placeringar ovanför och under Googles resultatlistor. Sökmotoroptimering är dock att uppnå en bättre position i den obetalda resultatlistan, känd som den organiska listan. Så hur får du det? Det finns många olika aspekter inom sökmotoroptimering. Allt från de ord du använder i texten och strukturen på din hemsida till hur andra webbplatser länkar till din sida påverkar var Google placerar dig i resultatlistan. Låt oss förklara.

Relevans och auktoritet

När Google hämtar fram sökresultat till sina besökare finns det två saker de betonar: relevans och auktoritet. Google har som mål att alltid presentera resultat som är relevanta för den som söker. Enkelt sagt betyder det att innehållet på din webbplats måste matcha vad dina kunder söker efter. Om du inte har det innehållet på din hemsida, kommer du inte att synas när dina kunder söker eftersom sökmotorn inte anser din webbplats relevant för kunden.

 

Den andra delen handlar om auktoritet. För att rangera alla sidor som har relevant innehåll, använder sökmotorn det som kallas Page Ranking. Google rankar din webbplats baserat på hur mycket det litar på din webbplats. Detta är auktoritet. Auktoritet uppnår du huvudsakligen genom länkar till din webbplats från andra webbplatser. Dessa länkar anser Google som en kvalitetssäkring för att ditt innehåll är bra.

 

Låt oss hjälpa dig

Nu när du vet mer om hur sökmotoroptimering fungerar, kommer du också att kunna se att en bra optimering kan ge stora vinster till ditt företag. Vi i Mediakommunication har över 10 års erfarenhet av sökmotoroptimering och har arbetat med företag inom en rad olika branscher. Kontakta oss för en förutsättningslös prat om hur vi kan hjälpa ditt företag!

Mediakommunikation har ett SEO-team med kompetens för att:

Analysera din hemsida och ge förslag på förbättringar

Genomföra tekniska och strukturella förändringar

Utveckla och sökmotoranpassa text och innehåll

Se till att sidan designmässigt är lättnavigerad och att alla länkar fungerar