Så lyckas du med sociala medier - MK
15653
post-template-default,single,single-post,postid-15653,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,transparent_content,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Så lyckas du med sociala medier

Under de senaste åren har sociala medier blivit en viktig aktör inom marknadsföringssyftet. Det som tidigare var ett forum där privatpersoner kunde dela personliga foton, inlägg och åsikter, har blivit en guldgruva för företag där de kan segmentera och kommunicera direkt med sina kunder.

Som företagsägare eller medarbetare har du förmodligen tänkt på att använda sociala medier till marknadsföring. Kanske har du redan ett konto, men har svårt för att komma igång eller känner du att du inte får vinsten du vill ha? Inom sociala medier är det bara kreativiteten som sätter gränser och möjligheterna är många, men det finns några specifika punkter som du kan använda för att lyckas med marknadsföring i dessa kanaler.

Vem är din kund?

En av dom viktigaste punkterna för att lyckas med marknadsföring är att veta vem din kund är. Vilka sociala medier använder dina kunder, hur använder de kanalerna och vad söker de efter? Om du har svar på dessa frågor är det mycket lättare för dig att skapa innehåll som är relevant för kunden och som kunden kommer att uppskatta. Kom ihåg att det är viktigt att nå rätt kundgrupp, inte bara så många som möjligt.

Kommunicera

Fördelen med sociala medier jämfört med andra marknadsföringskanaler är möjligheten till dubbelriktad kommunikation. Inte bara har du möjlighet att bygga relationer med kunden, du har också en unik möjlighet att vara där just när kunden letar efter dina tjänster. Undersökningar visar att ca. 42% av kunder på de sociala medierna förväntar sig att få svar på sitt meddelande till dig inom en timme. Är du bra på den biten, kan du säkra många kunder och ett gott rykte.

Bjuda på dig själva

Sist, men inte minst, erbjuder sociala medier ett unikt tillfälle att låta kunderna lära känna ditt företag och dina anställda. Genom att ge kunden en inblick i dina arbetsdagar, projekt och tips och tricks, kan du bygga upp relationer och skapa förtroende som stärker sin position på marknaden. Använd Instagram och Snapchat-stories för att visa vem du är och vad du kan!